Vinn kampen om talangerna
Tre konkreta åtgärder att prova nu
I dag ser vi en hård konkurrens om de bästa talangerna. Individer som känner sig inkluderade, engagerade och uppskattade stannar och delar gärna med sig av den uppfattningen och är stolta över sitt företag. Informationen om att just deras arbetsgivare är måna om sina anställda och håller vad de lovar sprider sig så att fler talanger blir nyfikna på företaget. Det är Employer Branding när den är som bäst.
Låt experterna fokusera på affären
Bästa sättet att behålla och utveckla medarbetarna är att låta dem arbeta med det de brinner för och att låta dem vara en del av en större helhet. Med digitala processer kan vi idag öka tiden som varje anställd lägger på sin egentliga arbetsuppgift och syfte för affären. I tider med hög konkurrens om kompetens och arbetskraft så är det viktigt att maximera nyttan av de man redan har på plats. Det gör man bäst genom att reducera administrativa arbetsuppgifter och antalet system att interagera med.
Låt både tjänstemän och de i frontlinjen utveckla affären och förbättra kundupplevelsen. I den digitala arbetsplatsen så utför de sin del i processen i ett enkelt gränssnitt som de har lätt tillgång till oavsett om de använder en dator, tablet, smartphone, smartwatch eller någon annan connected IoT enhet. Maximera produktiviteten med mobil information och tillgängliga arbetsflöden. Ge specialisterna mer tid till kundengagemangsarbetet för att utveckla era aktuella och framtida värdeerbjudanden. Digitaliseringen förändrar här och nu grunden för de anställda i frontlinjen där de växlar upp i sina service, rådgivnings och försäljningsroller där deras kompetens når kund direkt.
Konkreta åtgärder:
- Se över verksamhetsprocesserna och syna framför allt de sista 10 metrarna i era verksamhetsprocesser. Tillbringar medarbetarna sin tid på rätt plats eller behöver de utföra vissa arbetsuppgifter back office där de inte driver affären? Identifiera vilka befintliga uppgifter som sker på fel plats och hur man kan flytta dem för att öka tillgängligheten och effekten av det humana kapitalet, personalens kompetens och tid. Se över var och när arbetsuppgifterna sker och att de är bäst anpassade till varje unik roll och automatisera det som går att automatisera.
- Nyttja de applikationer och gränssnitt ni har implementerat i miljön. Bygg in att göra listan, tidrapporteringen, avrapporteringen, inventeringen i redan bekanta gränssnitt. Ett exempel på detta är att om man har tex Microsoft O365 och teams som sammarbetsplattform kan man etablera dessa uppgifter där i. Det finns färdiga kopplingar mot de etablerade SaaS och Cloud tjänsterna samt färdiga gränssnitt för att koppla och integrera med andra applikationer. Därmed så behöver medarbetarna inte fundera vart och när utan det blir tydligt i deras vardagliga och bekanta miljö. Se till att det digitala verksamhetsstödet fungerar på alla typer av formfaktorer och enheter.
- Med insikten i vilken huvudarbetsuppgift varje medarbetare har i sin yrkesroll så kan vi också se över vilken formfaktor som passar bäst. En arkitekt behöver en kraftig workstation med tre skärmar och diverse tillbehör. En byggledare behöver en liten smidig enhet utan tangentbord som tål stötar och smuts och har stora tydliga knappar som fungerar trots att handskarna är på. I Fabriken passar det bäst med en digital tavla på vägen som både kan delge information men också ta emot. När fabriksarbetaren kommer nära loggas denna automatiskt in och där finns då de riktad information och status på uppgifter som behöver utföras lätt tillgängliga för var och en. Listan är oändlig på hur dagens digitala enheter ser ut och kan bidra till den effektivitet och energi vi alla önskar.
Så vad väntar vi på? Nu är det bara att sätta igång, se till att få med intressenter från alla delar av den digitala processen så att alla ser helheten och förstår hur deras del bidrar och va det leder till hela vägen till slutprodukt och slut kund.

Work Life Shift – ett skifte i sättet att arbeta
En hybrid arbetsmodell som ger all den flexibilitet de behöver för att balansera sina personliga och arbetsambitioner. Att hjälpa dem att fokusera och växa inom deras intresse och engagemang samt ge dem rätt förutsättningar att hantera de utmaningar som kan ligga framför dem på ett motståndskraftigt sätt. På Fujitsu hjälper vi organisationer att skapa digitala arbetsplatser för alla både tjänstemän och dem i frontlinjen. Vi förstärker och formar varje företags unika vision genom att implementera de lösningar och tjänster som gör det möjligt för dem och dess medarbetare att frodas i en snabbt föränderlig värld.
Vill du veta mer? Kontakta oss.
