Inkludering skapar engagemang
Tre sätt att pröva nu
Duktiga medarbetare är eftertraktade även fast individen i fråga inte aktivt letar efter nya uppdrag. Om medarbetaren inte känner sig sedd, uppskattad eller som en del av något större finns risken att denne kommer att se över sitt karriärval, något som tyvärr ofta kommer som en blixt från klar himmel. Här kan inte nog understrykas vikten av att alltid arbeta för att varje medarbetare känner sig inkluderad och uppskattad.
Öka kundernas engagemang, genom medarbetarnas engagemang
Organisationer som prioriterar medarbetarengagemang genom att arbeta med sina processer, teknologier och kulturer kommer att leverera kundfokuserade resultat mer framgångsrikt. Att ge alla berörda rätt information samtidigt ger känslan av inkludering och kontroll över vad som pågår och hur man kan bidra. Det gör man genom att använda olika kommunikationssätt, asynkrona (Chat, Forum, Survays etc) och synkrona (Workshops, Virtuella möten, one to ones etc). Undvik de synkrona om inte väldigt viktig information ska delges eller behov av dialog och kreativitet i grupp är nödvändiga. För att behålla fokus på kärnuppdraget är det bättre att delge information och samla in feedback med de asynkrona verktygen där mottagaren kan agera när den har tid avsatt alternativt för ett tillfälle som passar in i dagens specifika struktur. Alla lag vill att sina stjärnor ska komma in i ”zonen” och stanna där!
Genom att använda Guided Attention, en strategi som använder teknik och aktivitets processer för att hjälpa medarbetarna att lägga märke till information som är viktig för dem samtidigt som man undviker distraktioner och bortkastad tid från oviktig information. Personalens värde bygger på att medarbetarna tar emot information, ger feedback och får strömlinjeformad tillgång till viktiga digitala uppgifter. Rätt kommunikationslösningar påverkar medarbetarnas upplevelse positivt genom att skapa en känsla av tillhörighet, håller personalen medveten om säkerhetsfrågor, information om organisationsförändringar och stärker affärsmål. Interagera via upplevelser i flera kanaler, till alla typer av digitala enheter med rollbaserad målgruppssegmentering.
Tre konkreta åtgärder
Effektiv kommunikation är strategiskt för den digital arbetsplatsen, särskilt för att få frontlinjearbetare att känna sig informerade och inkluderade. Genom att öka frontlinjearbetarnas upplevelser med hjälp av effektiv kommunikation påvisar man tydligt det stora värdet för deras aktiviteter och kundengagemang.
- Damma av er kommunikationsplan för det är inte första gången som ni ser över hur ni bäst ska delge information och fånga upp feedback. Se över de roller ni har i företaget och bryt ned kommunikationsplanen för att träffa mer individualiserat med syftet att öka medvetandet. Definiera vilken typ av informationsdelgivning som ska använda till vilken typ av kommunikationskanal, Asynkrona respektive synkrona.
- Vilka kanaler använder ni idag, vilka är uppskattade och i vilket sammanhang? Ofta är det inget fel på de investeringar man har gjort i sina digitala kommunikationsverktyg. De kan behöva kompletteras inom specifika områden för att nå alla olika yrkesgrupper vid alla tillfällen oavsett plats, tid och situation. Nyttjandet av molnbaserade plattformar som till exempel Microsoft Teams exploderade i samband med Pandemin. Nu är verktygen mogna för att användas anpassat för att stötta verksamheten, medarbetarna och er kultur. Påvisa nyttan av att använda de inbyggda kanalerna komplettera med andra gränssnitt. Ett outnyttjat gränssnitt är de sociala medierna, kanske är Facebook, Instagram eller Twitter det bästa sättet att nå ett nätverk som också inkluderar konsulter och andra externa intressenter. Se till att göra det enkelt för alla att delge informationen och att den sedan sprids per automatik till rätt roll på rätt sätt.
- Så vad väntar vi på? Nu är det bara att sätta igång, se till att få med intressenter från alla delar av den digitala processen så att alla ser helheten och förstår hur deras del bidrar och va det leder till hela vägen till slutprodukt och slut kund.
Information och kommunikation är ett starkt verktyg i rätt händer och med rätt metoder. Se till att förstärka organisationen, teamen och individerna med energin som gör att de driver affären i rätt riktning i allt de gör och i alla beslut de tar. Produktiviteten och engagemanget kommer att stärkas när alla känner sig delaktiga och inkluderade. Tidseffektiviteten med att använda rätt kanaler för rätt budskap där man som ett exempel tydligt kan se hur dyra och tidskrävande stormöten är kommer på köpet.

Work Life Shift – ett skifte i sättet att arbeta
En hybrid arbetsmodell som ger all den flexibilitet de behöver för att balansera sina personliga och arbetsambitioner. Att hjälpa dem att fokusera och växa inom deras intresse och engagemang samt ge dem rätt förutsättningar att hantera de utmaningar som kan ligga framför dem på ett motståndskraftigt sätt. På Fujitsu hjälper vi organisationer att skapa digitala arbetsplatser för alla både tjänstemän och dem i frontlinjen. Vi förstärker och formar varje företags unika vision genom att implementera de lösningar och tjänster som gör det möjligt för dem och dess medarbetare att frodas i en snabbt föränderlig värld.
Vill du veta mer? Kontakta oss.
